Le varietà del sardo di Massimiliano Rosa.
Le varie varietà del sardo Interagiscono tra di loro.
Fanno una lotta di campanili Come la nostra.
Ma su sardu est unu ebbia.
Unu contu: i limbas.
Una orta de meda tempus faet … Su sardu … Fiat unu ebbia!
Una Limba antiga. Fiat. Naschia dae sa turre de Babele. Comente … Tottu i limbas!
I’limbagios una die si fiant postos a brigare! Su Sardu megnus est su nostru!
Naraiant totu paris sas biddas de sa Baronia e non cussas ebbia: Lode’ Onanie Thiniscole Irgole Gartheddi Locula Oniai e s’Orosee’: Naramus nepote … Comente sos latinos! E chipulla ! E fachet canno fachet a nde facher meta! Ma ite! Sos mendzus semus nois ! Naravan totu Paris sas viddas a costaos de Nugoro ! Nugoro sa prima e Orune e Orotheddi Onieri Orane e Sarule : Non naramus nepote ma nepode Ma gollimus sa Terra ! E inoche b AT sonos chi non connoschides ! Cienu ciesa ciai ciottu E jeo po me! Ite AT a esseret cust’ istoria! S’alle? are mendzus est inno? e : Uliana Mamujada Orgosolo Gavoe Ortzae Ollolae Lodine Honne e Obhodda !!!! Naramus pol?u e Is? imos totu ! Petza e pis?e! E xhidzos a Sos nostro s!
Chellaosi! Su chistionare megnus est sue Tonara Desulu Austis e Teti! Est megnus po’ tottus Unperamus Arregordo e amento ne i’ foeddos nostos e a noso no si Cumprennent in totue ! A cabu e ‘Osso e a cabu e Susu!
Su Sardu Limba nosta est una ebbia Aberu! Po’ podet esseret chistionada… Chelet mantesia. Chelet cumprennia. E Chelet iscurtada!
Comente faiant i Betzos una orta canno non chistionaiant sa Limba italiana … Non tenian de certu abbisognu de unu istragnu po’ si foeddarent a pare.
Le divisioni sono solo arbitrarie e sulle carte. La lingua non crea ne muri ne ostacoli. Anzi: e’ il veicolo per abbatterli! Escogita meccanismi anche complessi (Come nel sardo l’armonia vocalica, o l’innalzamento vocalico etimologico finale, o il contrasto strutturale, che da esiti di compromesso linguistico) per facilitarci le cose! Siamo noi che non lo capiamo bene. La lingua è espressione autentica sociale e psicologica delle persone: compresi noi sardi! La lingua è legata al cervello di chi parla. Esprime concetti della sua psicologia. E del suo vissuto. Meglio di così non è affatto possibile.
Massimiliano Rosa
